
Jeśli prowadzisz kampanie Google Ads samodzielnie lub planujesz to zrobić, ten artykuł pomoże Ci lepiej wykorzystać potencjał reklam w wyszukiwarce. Reklama tekstowa to pierwszy kontakt klienta z Twoją firmą – a o tym, czy kliknie w nią i trafi na stronę, decyduje zaledwie 150 znaków.
Dowiedz się, jak tworzyć skuteczne komunikaty, które przyciągają uwagę i generują realne konwersje.
Reklama tekstowa w Google Ads jest jednym z najważniejszych elementów kampanii w sieci wyszukiwania. Wyświetla się nad wynikami organicznymi i składa się z nagłówków (zwykle w kolorze niebieskim) oraz opisu (kolor czarny lub szary). Warto zauważyć, że obecnie reklamy w Google bardzo trudno odróżnić od zwykłych wyników wyszukiwania. O tym, że są to reklamy, informuje jedynie nagłówek „Wyniki sponsorowane”.

Dobrze napisana reklama potrafi skutecznie przekonać użytkownika do kliknięcia, mimo że ma do dyspozycji bardzo ograniczoną przestrzeń – maksymalnie 150 znaków w widocznej części komunikatu.
Jeszcze kilka lat temu reklamodawcy mogli tworzyć klasyczne reklamy tekstowe z dwoma nagłówkami i jednym opisem. W 2022 roku Google wprowadził elastyczne reklamy tekstowe, które są dziś jedynym dostępnym formatem. Dają one dużo większe możliwości, ale wymagają też przemyślanej strategii i precyzyjnego przygotowania treści.
Elastyczna reklama składa się z maksymalnie 15 nagłówków (każdy po 30 znaków) i 4 opisów (każdy po 90 znaków). Google automatycznie testuje różne kombinacje tych elementów i wybiera te, które osiągają najlepsze wyniki. Ostatecznie użytkownik widzi w wynikach wyszukiwania 2–3 nagłówki i 1–2 opisy, ale system sam decyduje, które z nich wyświetli w danym momencie.
Skuteczność reklamy będzie lepsza, jeśli dostarczymy systemowi wystarczająco dużo materiału do testowania. Natomiast jeśli dodamy tylko minimalną liczbę nagłówków i opisów, reklama zostanie oceniona jako mało skuteczna i może być rzadziej wyświetlana.
Dobrym rozwiązaniem jest łączenie kontroli z elastycznością – czyli przypisywanie kluczowych nagłówków do określonych pozycji. Dzięki temu możemy mieć pewność, że najważniejsza informacja (np. nazwa usługi) zawsze pojawi się na początku reklamy.
Zanim stworzysz reklamę tekstową, musisz odpowiedzieć sobie na trzy pytania:
Wszystkie nagłówki i opisy powinny tak naprawdę dotyczyć tych trzech aspektów, a więc wyraźnie informować, co jest przedmiotem oferty, jakie są jej przewagi i w jaki sposób można z tej oferty skorzystać.
Pewną trudnością jest utworzenie aż tak dużej liczby komunikatów, jednak warto pamiętać o tym, że można tworzyć wersje synonimiczne, a więc opisywać to samo za pomocą różnych wyrażeń i uwzględnić w ten sposób jak najwięcej słów kluczowych z danej grupy reklam.
Drugą trudnością jest zmieszczenie się w określonym limicie znaków. Zwykle brakuje nam dosłownie jednego albo dwóch, aby ustawić idealny komunikat. W takim wypadku pewnym rozwiązaniem jest pominięcie spacji po znaku interpunkcjnym.
Załóżmy, że prowadzisz serwis wulkanizacyjny w Poznaniu. Twoje nagłówki mogą wyglądać tak:
A przykładowe opisy tak:
W przypadku sklepu on-line z kosmetykami ekologicznymi przykładowe nagłówki mogłyby wyglądać następująco:
Opis mógłby brzmieć:
W obu przypadkach kluczowe jest, by komunikat był konkretny i pokazywał realną korzyść.
Podczas audytów kont Google Ads często widzimy te same problemy związane z tekstami reklam:
❌ Brak słów kluczowych w treści reklamy – obniża jej trafność i wynik jakości.
❌ Powtarzające się nagłówki lub ich niewłaściwa kolejność.
❌ Brak wezwania do działania (CTA) – użytkownik nie wie, co zrobić dalej.
❌ Niepełne wykorzystanie przestrzeni – reklamy zbyt krótkie, mimo dostępnych znaków.
❌ Brak informacji o przewagach oferty – niczym się nie wyróżniasz wśród konkurencji.
Dobrze napisana reklama łączy trzy elementy: jasny przekaz, konkretne korzyści i emocjonalny impuls do działania.
Skuteczna reklama tekstowa to połączenie analizy, strategii i copywritingu. W 150 znakach trzeba zmieścić nie tylko ofertę, ale i jej przewagi, dla których użytkownik ma kliknąć właśnie w Twoją reklamę. Pamiętaj, by testować różne warianty, korzystać z elastycznych formatów i regularnie analizować, które wersje przynoszą najlepsze efekty.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu skutecznych kampanii Google Ads – od indywidualnego szkolenia, poprzez audyt kamapnii po jej prowadzenie – zapraszamy do kontaktu 👉 adpresso.pl/kontakt.
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

