Zmiany w typach dopasowań słów kluczowych w kampaniach Google Ads - wkrótce nie będzie już można ustawiać fraz z zastosowaniem modyfikatora dopasowania przybliżonego. Zmiany mają zostać wprowadzone pod koniec lipca.
Obecnie grono dopasowań słów kluczowych w kampaniach Google Ads tworzy pięć typów: dopasowanie przybliżone, modyfikator dopasowania przybliżonego, dopasowanie do wyrażenia, dopasowania ścisłe i dopasowania wykluczające.
Dopasowania mają na celu ustalenie, na jakie konkretnie frazy reklamy mają się wyświetlać wśród wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google - czy np. dopuszczane są odmiany słów kluczowych czy reklamy mają się pojawić tylko przy wpisaniu przez użytkownika konkretnej frazy.
Jak już pisaliśmy niejednokrotnie - dopasowania słów kluczowych to jedno z tych narzędzi, które pozwala precyzyjnie dotrzeć do wybranej grupy odbiorców. Uniemożliwia bowiem wyświetlanie reklam „zbyt szeroko” - na słowa kluczowe kompletnie nie związane z naszą kampanią i tylko luźno powiązane z naszymi frazami lub w ogóle z niezwiązane z ofertą. Dodatkowo przy ustawianiu i optymalizacji kampanii trzeba zwrócić też uwagę na słowa z dopasowaniem wykluczającym - to rozwiązanie pozwala bowiem określić, na jakie słowa nasza reklama ma się w ogóle nie wyświetlać (ponieważ nie dotyczy w ogóle naszej oferty).
Kluczem do sukcesu jest jednak rozpoznanie każdego z typów dopasowań i przeprowadzanie testów w trakcie prowadzenia kampanii, a następnie jej ciągła optymalizacja. Dodatkowo warto śledzić, czy Google nie szykuje się do wprowadzenia nowości - tak jak było w tym wypadku.
O tym, że Google zamierza dokonać zmian w dopasowaniach słów kluczowych, pisaliśmy kilka miesięcy temu, już w lutym (czytaj więcej: Google zamierza uprościć typy dopasowań słów kluczowych) - w praktyce zmiana oznacza, że słowa kluczowe dopasowane do wyrażenia oraz frazy z modyfikatorem dopasowania przybliżonego będą teraz mieć identyczny sposób dopasowania - przy czym kolejność poszczególnych słów nadal będzie miała znaczenie przy wyświetlaniu wyników wyszukiwania. Nie ma więc znaczenia, czy słowa kluczowe zapisane są z symbolem + (w przypadku modyfikatora) czy w cudzysłowie (w przypadku dopasowania do wyrażenia). Dodatkowo pod koniec lipca nie będzie już można tworzyć nowych fraz z modyfikatorem dopasowania przybliżonego (czyli słów kluczowych z zastosowaniem symbolu +).
W przypadku nowych słów kluczowych sprawa jest jasna, pozostaje natomiast jeszcze kwestia fraz, które są dodane do trwających kampanii tekstowych Google Ads - w jaki sposób można rozwiązać tę kwestię? Google podpowiada dwa dość proste rozwiązania. W zakładce Rekomendacje Google informuje o zbędnych słowach kluczowych (opcja „Usuń zbędne słowa kluczowe”) - czyli takich, które nie wnoszą żadnej wartości do prowadzonej kampanii. Wśród nich mogą się znaleźć słowa kluczowe właśnie z tym typem dopasowania.
To jednak nie rozwiązuje problemu całkowicie, ponieważ nie ma gwarancji, że wśród fraz, których rekomendacja nie objęła, nie ma takich z ustawionym symbolem +. W tej sytuacji można dokonać zmiany w prosty sposób - należy:
Cały proces jest widoczny na infografice dostępnej na blogu Google.
Czytaj także:
Dlaczego dopasowanie słów kluczowych jest tak ważne?
strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy