Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Jak Facebook wykorzystuje dane osobowe?

Facebook musi teraz podawać więcej szczegółowych informacji o tym, w jaki sposób wykorzystuje dane osobowe swoich użytkowników – w tym do sprzedaży odpowiednio ukierunkowanych reklam.

O tym, jakie informacje i w jaki sposób ma prezentować teraz Facebook swoim użytkownikom, decydują zaktualizowane warunki świadczenia usług, które Facebook przyjął pod naciskiem Komisji Europejskiej i organów zajmujących się ochroną konsumentów (w tym polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Do tej pory brakowało jasnych i czytelnych informacji, w jaki sposób Facebook wykorzystuje dane osobowe użytkowników i w rezultacie – jak dzięki nim zarabia, skutecznie kierując reklamy do konkretnych grup odbiorców. Teraz informacje znajdują się w zaktualizowanych warunkach świadczenia usług.

W jaki sposób zmieniły się warunki dotyczące korzystania z usług?

Z punktu widzenia reklamodawcy w warunkach korzystania z usług na Facebooku nic się nie zmienia. Dzięki nowym zapisom to użytkownicy mają być bardziej świadomi tego, w jaki sposób przetwarza się ich dane. Jak podaje Komisja Europejska, w warunkach określono, jakie usługi oparte na danych Facebook odsprzedaje innym podmiotom, w jaki sposób można zamknąć swoje konto i w jakich okolicznościach konta mogą zostać wyłączone. W nowych warunkach wprost zapisano, że dane użytkowników są wykorzystywane do kierowania kampanii reklamowych, dzięki którym Facebook zarabia przecież niemałe pieniądze.

Jak argumentuje w informacji prasowej Věra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, „(...) Przedsiębiorstwo, które chce odzyskać zaufanie konsumentów po skandalu Facebook/Cambridge Analytica nie powinno zasłaniać się skomplikowanym żargonem prawniczym w celu wyjaśnienia w jaki sposób generuje miliardy dochodu wykorzystując dane obywateli. Obecnie użytkownicy będą w pełni świadomi, że ich dane są wykorzystywane przez serwis społecznościowy do sprzedaży ukierunkowanych reklam”.

Na wprowadzenie wszystkich zmian Facebook ma mało czasu – zaledwie do końca czerwca 2019 roku, co oznacza zaledwie 2,5 miesiąca. Komisja Europejska będzie nadzorowała wdrażanie zmian, a jeśli Facebook ich ostatecznie nie wprowadzi, grozić mu mogą „środki egzekucyjne”, co w praktyce oznaczać może nawet solidne kary pieniężne.

Facebook pokazał, że ma spore problemy z ochroną danych swoich użytkowników

Informacja o zmianach dokonanych pod naciskiem Komisji Europejskiej to echa tzw. afery Cambridge Analytica, związanej z nielegalnym wyciekiem danych użytkowników serwisu społecznościowego do zewnętrznej firmy zajmującej się doradztwem politycznym. Dane te – według doniesień mediów – mogły znacząco wpłynąć na kampanię wyborczą Donalda Trumpa i wyniki wyborów prezydenckich w USA w 2016 roku oraz kampanią związaną z Brexitem. Dane zebrane w wyniku wypełnienia przez użytkowników serwisu specjalnych ankiet miały posłużyć ich dokładnemu sprofilowaniu psychologicznemu i skutecznemu wpłynięciu na ich wyborcze decyzje. Co gorsza – okazało się, że wyciek danych dotyczył nie tylko użytkowników wypełniających ankietę, ale także ich znajomych, przez co poszkodowanych można liczyć nawet w milionach. 

Kilka miesięcy później Facebook musiał borykać się z kolejnym problemem – błędami w kodzie funkcji „Wyświetl profil jako” (pozwala ona podejrzeć własny profil „oczami” wybranego użytkownika serwisu). To dzięki nim hakerzy mogli uzyskać nieautoryzowany dostęp do kont nawet 50 milionów użytkowników korzystając z nich bez konieczności podawania hasła.

Gdzie poszukać szczegółów?

Informacje o zmianach w warunkach korzystania z usługi można przeczytać w informacjach prasowych podanych na stronie uokik.gov.pl (Facebook zmieni zasady świadczenia usług) oraz europa.eu.

Czytaj także: 

Kolejny wyciek danych z Facebooka - czy użytkownicy stracą zaufanie do serwisu?

Facebook sprzedaje dane swoich użytkowników zewnętrznej firmie?

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Jak skontaktować się ze wsparciem Google Ads?

W pandemii Google ograniczył możliwość kontaktu telefonicznego z zespołem wsparcia Google Ads - przez pewien czas ze specjalistami Google można było porozmawiać wyłącznie na czacie.
czytaj

Google ukrywa raporty wyszukiwanych słów w Analyticsie

Od pewnego czasu Google usilnie namawia do przejścia z dotychczasowej wersji Universal Analytics na Google Analytics 4. Czy usunięcie ważnego dla reklamodawców raportu ma przyspieszyć ten proces?
czytaj

Jak dodać listy odbiorców do kampanii Performance Max?

Jeszcze w lipcu Google przekształcił wszystkie inteligentne kampanie produktowe w kampanie Performance Max, łączące w sobie wszystkie typy kampanii dostępne w Google Ads. W jaki sposób można dodać do nich listy odbiorców?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.