Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Jak Facebook wykorzystuje dane osobowe?

Facebook musi teraz podawać więcej szczegółowych informacji o tym, w jaki sposób wykorzystuje dane osobowe swoich użytkowników – w tym do sprzedaży odpowiednio ukierunkowanych reklam.

O tym, jakie informacje i w jaki sposób ma prezentować teraz Facebook swoim użytkownikom, decydują zaktualizowane warunki świadczenia usług, które Facebook przyjął pod naciskiem Komisji Europejskiej i organów zajmujących się ochroną konsumentów (w tym polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Do tej pory brakowało jasnych i czytelnych informacji, w jaki sposób Facebook wykorzystuje dane osobowe użytkowników i w rezultacie – jak dzięki nim zarabia, skutecznie kierując reklamy do konkretnych grup odbiorców. Teraz informacje znajdują się w zaktualizowanych warunkach świadczenia usług.

W jaki sposób zmieniły się warunki dotyczące korzystania z usług?

Z punktu widzenia reklamodawcy w warunkach korzystania z usług na Facebooku nic się nie zmienia. Dzięki nowym zapisom to użytkownicy mają być bardziej świadomi tego, w jaki sposób przetwarza się ich dane. Jak podaje Komisja Europejska, w warunkach określono, jakie usługi oparte na danych Facebook odsprzedaje innym podmiotom, w jaki sposób można zamknąć swoje konto i w jakich okolicznościach konta mogą zostać wyłączone. W nowych warunkach wprost zapisano, że dane użytkowników są wykorzystywane do kierowania kampanii reklamowych, dzięki którym Facebook zarabia przecież niemałe pieniądze.

Jak argumentuje w informacji prasowej Věra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, „(...) Przedsiębiorstwo, które chce odzyskać zaufanie konsumentów po skandalu Facebook/Cambridge Analytica nie powinno zasłaniać się skomplikowanym żargonem prawniczym w celu wyjaśnienia w jaki sposób generuje miliardy dochodu wykorzystując dane obywateli. Obecnie użytkownicy będą w pełni świadomi, że ich dane są wykorzystywane przez serwis społecznościowy do sprzedaży ukierunkowanych reklam”.

Na wprowadzenie wszystkich zmian Facebook ma mało czasu – zaledwie do końca czerwca 2019 roku, co oznacza zaledwie 2,5 miesiąca. Komisja Europejska będzie nadzorowała wdrażanie zmian, a jeśli Facebook ich ostatecznie nie wprowadzi, grozić mu mogą „środki egzekucyjne”, co w praktyce oznaczać może nawet solidne kary pieniężne.

Facebook pokazał, że ma spore problemy z ochroną danych swoich użytkowników

Informacja o zmianach dokonanych pod naciskiem Komisji Europejskiej to echa tzw. afery Cambridge Analytica, związanej z nielegalnym wyciekiem danych użytkowników serwisu społecznościowego do zewnętrznej firmy zajmującej się doradztwem politycznym. Dane te – według doniesień mediów – mogły znacząco wpłynąć na kampanię wyborczą Donalda Trumpa i wyniki wyborów prezydenckich w USA w 2016 roku oraz kampanią związaną z Brexitem. Dane zebrane w wyniku wypełnienia przez użytkowników serwisu specjalnych ankiet miały posłużyć ich dokładnemu sprofilowaniu psychologicznemu i skutecznemu wpłynięciu na ich wyborcze decyzje. Co gorsza – okazało się, że wyciek danych dotyczył nie tylko użytkowników wypełniających ankietę, ale także ich znajomych, przez co poszkodowanych można liczyć nawet w milionach. 

Kilka miesięcy później Facebook musiał borykać się z kolejnym problemem – błędami w kodzie funkcji „Wyświetl profil jako” (pozwala ona podejrzeć własny profil „oczami” wybranego użytkownika serwisu). To dzięki nim hakerzy mogli uzyskać nieautoryzowany dostęp do kont nawet 50 milionów użytkowników korzystając z nich bez konieczności podawania hasła.

Gdzie poszukać szczegółów?

Informacje o zmianach w warunkach korzystania z usługi można przeczytać w informacjach prasowych podanych na stronie uokik.gov.pl (Facebook zmieni zasady świadczenia usług) oraz europa.eu.

Czytaj także: 

Kolejny wyciek danych z Facebooka - czy użytkownicy stracą zaufanie do serwisu?

Facebook sprzedaje dane swoich użytkowników zewnętrznej firmie?

Ewa Truszkowska
                 

strateg biznesowy i marketingowy z wieloletnim doświadczeniem; pracowała przy największych kampaniach marketingowych w Polsce; członek Amercian Marketing Association; ukończyła certyfikowane szkolenia z zakresu strategii biznesowych w Darden School of Business na University of Virginia; ekspertka od prowadzenia kampanii Google Adwords; autorka licznych publikacji z zakresu marketingu; od kilku lat prowadzi poczytny blog marketingowy

Najnowsze artykuły

Hasła najczęściej wyszukiwane w Google w 2021 roku

Jak co roku Google opublikował listę najpopularniejszych haseł wpisywanych do wyszukiwarki w ubiegłym roku. Czego najczęściej szukali w sieci polscy użytkownicy Google?
czytaj

Już w lutym zmiany w programie Google Partners

Na początku lutego w życie wchodzi nowa wersja programu Google Partners. Oznacza ona nie tylko nowe wymagania dla agencji ze statusem Partnera Google, ale także nowe korzyści dla klientów takich agencji.
czytaj

Jak szybko sprzedać inwestycję - Google Ads dla deweloperów

Reklamy Google Ads doskonale sprawdzają się jako jedno ze skuteczniejszych narzędzi sprzedaży inwestycji deweloperskich. Jak je wykorzystać, aby były maksymalnie efektywne?
czytaj
Pozostańmy w kontakcie
Zapisz się do newlettera
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.